۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۲۳۹۷۹

اربعین؛ گردهمایی همه نژادها زیر پرچم حسین| حضور زائران در قم

اربعین؛ گردهمایی همه نژادها زیر پرچم حسین| حضور زائران در قم
زائران خارجی که در مسیر کربلا به قم می‌آیند، پیاده‌روی عظیم اربعین را زمینه‌ساز اتحاد بین کشور‌های منطقه می‌دانند که همه اقوام و نژاد‌ها را زیر بیرق امام حسین (ع) جمع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، هیفاء پردل: چند روز مانده به اربعین حسینی(ع)، همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین وارد جلوه تازه تری خواهد شد؛ خیل عظیم مشتاقان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از هر کشور و زبان و قومی مانند رود خروشانی به سمت کربلای معلی روانه می‌شوند؛ امسال گویی اربعین شکوه بیشتری را به خود دیده است به رغم شایعه افکنی و شبه افکنی رسانه‌های معاند اربعین دیگر تنها یک پیاده‌روی معنوی نیست بلکه نوعی دیپلماسی فرهنگی است که هر کدام از زائران حسینی(ع) با هر زبان و قوم و از هر کشوری به عنوان سفیر فرهنگی تأثیر چشمگیری در پیشبرد زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه خود دارند.

این روزها دومین شهر مذهبی کشور هم حال و هوای دیگری پیدا کرده است و زائران حسینی(ع) از کشورهای پاکستان، هند، آذربایجان و همچنین زائران ایرانی از استان‌های دیگر قبل از حضور در همایش عظیم اربعین از شهر قم گذر و عبور می‌کنند و این امر باعث شده است برای میزبانی شایسته از این زائران برنامه‌های فرهنگی در این شهر برگزار و زمینه اسکان آن‌ها فراهم شود.

مصلی قدس قم هرساله میزبان خیل عاشقان حسینی(ع) از کشورهای همسایه از جمله پاکستان، هند و آذربایجان است و امسال حضور این زائران افزایش یافته است و  مسجد مقدس جمکران هم برای اسکان زائران آماده شده است.

بیش از ۱۰۰ موکب مردمی هم در قم آماده خدمت رسانی به زائران داخلی و خارجی هستند.

به مصلی قدس که می‌رسیم با خیل زائران پاکستانی روبرو می‌شویم، زائرانی که باید طی چندین روز شهرهای مختلفی از مرز میرجاوه تا شهر قم را پیموده و بعد از استراحت کوتاهی به قبله عاشقان کربلا عزیمت کنند؛ در مصلی با یک دید جزئی می‌توان برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی اعم از آتش نشانی، اورژانس و هم‌چنین دیگر نهادها برای میزبانی شایسته از زائران را مشاهده کرد.

اربعین زمینه ظهور حضرت بقیه الله

وارد مصلی قدس می‌شوم گروهی از زائران پاکستانی دور هم جمع شده و به خواندن زیارت عاشورا مشغول هستند. چشمم به یک زائر سالمندی می‌خورد، باب گفت‌وگو را با او باز می‌کنم و از او از سختی راه و هدفش برای این سفر می‌پرسم.

خود را «عبدالرحمن» معرفی می‌کند و می‌گوید: برای دومین باری است که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنم، درست است راه برای فردی مانند من که ۷۰ سال از عمرش گذشته باید سخت و دشوار باشد ولی مگر می‌شود سختی و دشواری اهل بیت امام حسین(ع) را در راه اسارت درک کرد؟ مگر جابربن انصاری پیرمرد نبود و برای رسیدن به قبر معشوق خود از مدینه راهی کربلا نشد، من هم برای تجدید بیعت با حسین بن علی(ع) با وجود بیماری راهی این راه شدم.

وی در ادامه می‌افزاید: در این پیاده‌روی تنها نباید به جنبه روحانی و معنوی آن توجه کنیم خیل عاشقانی که از هر کشور و زبانی حضور دارند در اصل منتظرانی هستند که می‌خواهند زمینه ظهور را رقم زنند چرا که امتداد حادثه عاشورا ظهور حضرت بقیه الله(عج) است و من از طرف خودم و هم ملیتی‌های خودم از مهمان نوازی و فراهم کردن زمینه مناسب اسکان در قم تشکر می‌کنم.

وارد یکی از غرفه‌هایی که اورژانس ۱۱۵ قم برای درمان و چکاب زائران در مصلی تدارک دیده می‌شوم خانمی پاکستانی با یک شیرخوار تقریباً ۵ ماهه در جمع زائران است. وی که خود را زینب معرفی می‌کند و از ایالت پنجاب به قم آمده، بیان می‌کند: ۱۰ سالی است که ازدواج کردم و از نعمت فرزند محروم بودم خیلی برای درمان هزینه کردم و مرا مأیوس کردند تا آخر به علی اصغر امام حسین(ع) متوسل شدم و صاحب یک فرزند پسر به نام علی اصغر شدم و نذر کردم با خودم به پیاده‌روی اربعین ببرم.

زینب درباره اسرار پیاده‌روی اربعین می‌گوید: اربعین حسینی(ع) اسرار پر رمز و رازی دارد پیاده‌روی اربعین مورد سفارش ائمه و بزرگان دینی ما است امام صادق علیه السلام می‌فرماید هرکس پیاده امام حسین علیه السلام را زیارت کند خداوند برایش برای هر قدمی که برداشته یک حسنه نوشته و گناهانش را محو می‌کند؛ اربعین زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) و باعث نزدیکی بین فرهنگ‌های مختلف می‌شود.

یک زائر پاکستانی دیگر باب گفت‌وگو را با ما باز می‌کند؛ خود را «عبدالغنی» معرفی می‌کند، وی که از اهل تسنن است اظهار می‌کند: شاید من سنی باشم ولی امام حسین علیه السلام به یک دین و طایفه‌ای تعلق ندارد ببینید یکی از اسرار اربعین گردهمایی ادیان مختلف، نژادهای و زبان‌های مختلف است در حالی که بزرگ‌ترین رهبر و حتی سازمان ملل متحد هم نمی‌تواند چنین تجمعی را رقم بزند؛ اینجا است که ملت‌های مختلف هرچند دولت‌های آن‌ها با هم مشکلات سیاسی داشته باشند در زیر یک پرچم جمع شده و به عنوان سفیر فرهنگی فرهنگ کشور خود را تبلیغ می‌کند از اربعین تأثیر مثبتی بر رایزنی فرهنگی و سیاسی کشورها دارد.

خارج از مصلی و در صحن امام رضای کریمه اهل بیت(س) چشمم به زائران آذربایجانی می‌خورد که در حال مدیحه سرایی بودند منتظر می‌شوم مداحی و روضه آن‌ها تمام شود؛ مداح جوان خود را «یوسف» معرفی می‌کند و می‌گوید: از مهمان نوازی مردم قم و اهمیتی که به زائران آذری و خارجی می‌دهند خیلی تقدیر می‌کنم مردم ایران را دوست دارم قدر امنیتی که در ایران دارید را بدانید ما با کلی سختی مراسم عاشورا و اربعین را برگزار می‌کنیم.

وقتی بیرق حسین(ع) همه اقوام مختلف را یکجا جمع می‌کند

وی می‌افزاید: چقدر رسانه‌ها از اغتشاشات کشور عراق گفتند و خوشحال بودند که مراسم اربعین امسال برگزار نمی‌شود ولی امسال اربعین دیگری هم رقم خورد کشورهای همسایه و حتی زائران غیر مسلمان هم به این مراسم آمدند؛ در کجای دنیا چنین گردهمایی وجود دارد؟ کجا فقیر برای فرد غنی سفره و غذا فراهم می‌کند این اسرار مهم اربعین است اربعین خاری در چشم دشمنان از جمله آمریکا است، همه کشورها و پرچم‌ها زیر یک پرچم جمع شدند کشورهایی با هم به لحاظ سیاسی مشکل دارند ولی باز زیر یک پرچم جمع می‌شوند؛ انواع فرهنگ‌ها و نژادها را می‌بینید این از تأثیر اربعین بر روابط فرهنگی و سیاسی کشورهای منطقه است.

حضور اورژانس ۱۱۵ در قرارگاه اربعین استان قم

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی قم هم می‌گوید: با توجه به برپایی قرارگاه مردمی اربعین در مصلای قم اورژانس برای آمادگی جهت حضور به موقع بر بالین بیماران اورژانسی یک دستگاه آمبولانس همراه پرسنل در این محل مستقر کرده است.

محمد شهیدی می‌افزاید: هم‌چنین پوشش ارتباطات رادیویی و بی‌سیمی مرز خسروی را کارشناسان مرکز اورژانس ۱۱۵ قم عهده‌دار هستند و با نزدیک شدن به اربعین و افزایش حضور زائران داخلی و خارجی بنا به تشخیص اورژانس کشور و وضعیت استان قم اورژانس از اعزام به خارج از استان معاف شده است.

پیش‌بینی حضور ۲۰۰ هزار زائر خارجی اربعین در قم

استاندار قم نیز ضمن بازدید میدانی از قرارگاه اربعین به ویژه مسجد مقدس جمکران و مصلی قدس گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰۰ هزار نفر زائر در ایام اربعین حسینی در قم حضور داشته باشند که اغلب از کشورهای پاکستان و افغانستان باشند و برنامه‌های ستاد اربعین باید با اولویت فرهنگ سازی در حوزه میزبانی از زائران و ترویج فرهنگ حسینی(ع) اجرا شود.

بهرام سرمست می‌افزاید: در ایام اربعین هم برنامه‌ریزی شده تا فضای اسکان و پذیرایی از زائران در مسیر بازگشت مهیا باشد و همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه هم‌افزایی و انسجام داشته باشند.

گفتنی است: طبق آخرین آمارها تا روز ۲۱ مهرماه ۳۲ هزار و ۶۸۲ زائر خارجی وارد قم شدند که ۱۶ هزار و ۳۷۰ نفر آن‌ها پاکستانی و ۷۷۲ نفر از کشور آذربایجان و هم‌چنین ۲۲۰ نفر افغانستان و ۹ نفر هندی و ۶ عراقی و ۴ نفر روسی و یک نفر هم تایلندی است./1360/د101/ب1

ارسال نظرات